Webinar Fluvius voor elektroretailers: nieuwe verwerkingswijze kortingsbon
Vanaf 1 oktober 2024 introduceert Fluvius een nieuwe manier om de kortingsbon voor een energiezuinige koelkast, wasmachine, diepvriezer of droogkast te verwerken. Vanaf die datum verandert de procedure voor het innen van de bon. Om de overgang soepel te laten verlopen, organiseert Fluvius een webinar met uitleg over de nieuwe werkwijze. Er is tijdens de online infosessie ook de mogelijkheid om vragen te stellen.
Voor wie? Iedereen die de afhandeling doet van deze kortingsbon, winkelbedienden en facturatiediensten
Wanneer? Maandag 16 september 2024
Hoe laat? 10u – 11u30
Waar? Online, deelnemen aan het webinar kan via deze Teamslink
Vooraf inschrijven hoeft niet, u kan gewoon inbellen.
Nelectra vraagt al geruime tijd aandacht voor de problemen met de uitbetalingsprocedure voor de deelnemende handelaars. De uitbetaling van de bonnen verloopt via Highco Data – een extern bedrijf dat de verwerking en uitbetaling van allerhande coupons regelt – wat resulteert in een lange doorlooptijd en administratieve complicaties voor de winkeliers. De kortingsbonnen moeten per post worden opgestuurd, wat leidt tot problemen zoals een gebrek aan traceerbaarheid van de verwerking. Na betaling door Highco is het moeilijk om de betaling correct te koppelen aan de juiste bon.
In reactie op onze aanhoudende inspanningen overlegde Nelectra met Fluvius en organiseerde een bevraging waarbij enkele leden deelnamen. Deze bevraging bevestigde de bestaande problemen, wat leidde tot een pilootproject voor het herzien van de uitbetalingsprocedure. Ook hierbij konden leden hun ervaringen delen, wat cruciaal was voor de ontwikkeling van de nieuwe verwerkingswijze.
De nieuwe verwerkingswijze, die praktisch wordt toegelicht tijdens het webinar, zorgt voor een meer transparante en snellere terugbetaling aan de winkelier doordat:
- De terugbetaling rechtstreeks online/digitaal aangevraagd moet worden bij Fluvius.
- Fluvius de terugbetaling zelf verzorgt en Highco niet meer als tussenpersoon optreedt.
- De aanvraag volledig elektronisch verloopt via het Fluvius-portaal, waar kan worden gevolgd welke bonnen al dan niet zijn uitbetaald. De uitbetaling gebeurt per bon, waardoor het gemakkelijker wordt om de terugbetaling van de bon te koppelen aan de desbetreffende aankoop/klant/factuur. Er is zelfs een veld voorzien om de eigen winkelreferentie toe te voegen. De opvolging verloopt dus veel efficiënter.
Het webinar wordt opgenomen en kan achteraf worden (her)bekeken voor degenen die een agenda-conflict hebben. We raden echter aan om live deel te nemen, zodat u direct vragen kunt stellen en eventuele vragen over de nieuwe werkwijze kunt bespreken.
Let op: Vanaf 1 januari 2025 wordt de doelgroep voor de kortingsbonnen uitgebreid. Niet alleen mensen met een sociaal tarief en kleine verbruikers komen in aanmerking, maar ook andere huishoudens. Het recht op de bon wordt bepaald door het bruto-jaarinkomen, met grensbedragen die ervoor zorgen dat tot wel 35% van de Vlamingen een bon kan aanvragen. Deze uitbreiding betekent dat de kortingsbonnen nog relevanter worden voor een bredere groep klanten.
Dankzij de inspanningen van Nelectra worden deze verbeteringen gerealiseerd, wat onderstreept hoe belangrijk onze rol in het lobbywerk is voor de belangen van de winkeliers. We hopen in ieder geval dat de terugbetaling vlotter verloopt!
Lees ook dit artikel met de procedure en het webinar.